onsdag 6 januari 2010

Historisk tumme

Idag är det en historisk dag. Tilde har slutat med tummen. Fast vi vet ännu inte om den är historisk. Det vet man ju inte förrän efteråt. Men än så länge är den historisk eftersom det fungerade utan tummen hela dagen.

Jag tyckte igår att Tildes framtänder i överkäken är väldigt mycket utanför de i underkäken. Helt enkelt så som de blir när man suger på tummen. Hon får nästan in sitt lillfinger emellan. Det verkar inget bra. Jag har googlat lite (som man gör när man ska ta reda på saker och ting) och läst på lite men det verkar som det är bara tandställning och så rättar det till sig. Det är ju inte så farligt. Jag trodde typ att man kanske opererar om hela käken är förskjuten på något sätt.



Man har ju sett skräckbilder på hur det kan bli. Tildes tänder står inte ut alls. De går rakt ner men ändå är de fyra första framtänderna utanför underkäken. Det ser ut som hela käken är förskjuten, men så kan det kanske inte vara. Jag vet inte.

Peter, du hade tumme när han var liten och du fick tandställning. Men det var väl mer för att du hade så mycket tänder som inte riktigt fick plats alla så du fick dra ut. Eller hur var det?

I alla fall så visade jag mina tänder för Tilde och så tittade vi på Tildes tänder i spegeln och så förklarade jag som det är. Och så sa jag att vi får gå till tandläkaren för att höra vad han säger. Då kanske han säger att hon behöver sluta med tummen helt. För det som gäller från och med idag gäller bara på dagarna. Ingen tumme under dagen, bara när man ska sova. Ja, när hon sover på dagen får hon ha den.



Så sa jag att hon får ha alla sina gosedjur istället och hålla på med. Då såg det ut så här när hon tittade på Pippi idag.



Erik har ju alltid brottats med Tilde en liten stund varje dag. Ända sedan hon var liten, liten. Det har resulterat i det här:

 







Det blir nog full pott för den rullningen. Vad tror ni?



Saga tycker om att leka med en trasa framför ansiktet när vi byter blöja. Helst ska den vara lite fuktig också så blir det lite som en chock när den faller ner på ansiktet. Så tar hon ett djupt andetag, skrattar lite och ligger och väntar på att jag ska ta bort trasan för att säga: 'Tittuuuut!' Jättekul har vi. :-)



Att brottas i spjälsängen går inte riktigt lika bra.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar