söndag 24 januari 2010

Vit Olmen

Vilken underbar dag! Vi har varit på Långholmen idag. Tänk, det var fullt med snö där. Fullt, fullt med snö. Massor, massor. Konstigt!

Det var första gången jag var på Långholmen på vintern. Det var häftigt!


Vi hade ringt och hört oss för hos Ingrid på Ekö hur isen var och om den var säker att gå på. Det var den sa hon. Hon kom och hämtade oss vid Veudden med tre sparkar. Jag inhandlade isdubbar på vägen dit. Man kan inte gå ut på isen utan isdubbar ju.


Vi tog med syskonsitsen från vagnen som Saga satt jättebra i på sparken. Vilken härlig känsla att glida fram på isen. På sina ställen var det blankis och då gick det undan. Men så kom partier med snö och då fick man ibland gå med sparken för det var så jobbigt att sparka.


Efter 20 minuter sisådär kom vi fram till Olmen (som Tilde säger). Man kände inte igen det. Mörka hus och massa snö på marken så man inte riktigt såg konturerna på öarna. Ovan ser ni båthuset, stora huset och östra udden på Långholmen.


Oj, jobbigt att gå i snö som räcker upp till knäna. Speciellt för Tilde. Hon blev galen och började gråta så jag fick bära henne.


När vi kom fram till huset och hade skottat bort all snö för dörren var vi jättespända för att se nya köket. Huuur skulle det se ut?? Jäääättefint var det. Fast långt ifrån klart. Med hänsyn till Peter & Sara som inte vill se några bilder på köket förrän de kommer dit i sommar så får ni bara se den här bilden idag. Får se om det blir fler bilder sen när det är klart.

Alla var ju superhungriga när vi väl kom fram och alla skrek och var ledsna. Ja, inte riktigt alla. Det var bara att bita ihop och fixa fram mat så fort som möjligt. Vi hade gjort mackor som vi åt. Jag tog av Tilde överdelen av overallen och då började hon frysa och blev ledsen för det också. Vi hittade inte någon stol till Saga så hon fick sitta i mormors knä. Jag skulle värma vatten så jag kunde göra gröt till Saga. Gick upp i Fejset för att värma vattnet men glömde vattnet.... Hämtade i alla fall en skål och sked. Tillbaka igen genom alla snö. Gjorde kall gröt som hon inte blev glad över att äta. Då gick vi upp allihop till Fejset och värmde resten av gröten och gav Saga. Ner igen för att äta mer mackor.

Jag hann knappt titta på köket för allt skrik och utfordring. Det var så himla kallt i köket också. Kallare än utomhus även nu på vintern. Två blöjbyten i kylan innan vi begav oss hem igen.


Vi stannade bara 1½ timme kanske. Var ju tvugna att ge oss iväg innan det började skymma.


Ingrid kom och mötte oss och eskorterade oss hem till Veudden igen. Sååå snällt av henne!


Sååå underbart härligt det var med alla snö och all is. Jag älskar snö! Jag kanske egentligen skulle bo längre upp i Sverige. Fast nu har vi ju haft massor av snö jättelänge i Stockholm också så jag är jättenöjd. :-)


Jag upptäckte återigen att jag MÅSTE köpa ett par nya skor. Jag var alldeles plaskvåt om strumpor och fötter när jag kom hem. Frös gjorde jag så klart också. Så kan man ju inte ha det när man är ute och leker med barnen och fryser och blir våt. Och så ska vi åka till Sälen dessutom. Nä, ett par nya ordentliga vinterskor får det bli.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar