söndag 28 februari 2010

Hallååå var ääär duuu?

Var tog gulliga, roliga, glada Saga vägen? Hon som strålade sååå i Sälen... Nu är det mycket gnäll och jag kan inte byta rum förrän hon hojtar: 'Nu ser jag inte dig mamma. Nu vet du att jag kommer att börja gråta om du inte kommer tillbaka. Det är lika bra att du kommer NUUUUU!!!!'

Fast - var tog alla glada roliga vuxna vägen, tänker väl Saga. Kvar finns en mamma som inte vill ge mig så mycket uppmärksamhet som jag vill. Och hon ska bara sitta vid datorn hela tiden och vill att jag ska leka själv ute i vardagsrummet. Bara tvätta, städa, plocka undan och hålla på. Varför måste hon byta rum hela tiden så jag inte ser henne, hon vet ju att jag inte tycker om det. Och var är alla andra roliga som lekte med mig så mycket förra veckan?

Jaha du Saga, sånt är livet. Jaha du mamman, sånt är livet.

Saga är faktiskt helt underbar fortfarande men det är ju det att man har lite annat att göra här hemma och vi har ju fler rum att röra oss i än vi hade i stugan i Sälen. Tidigare tyckte jag det var väääldigt jobbigt att ta hand om både Tilde och Saga samtidigt. Innan nyår när Tilde inte fick vara på förskolan så länge. Usch vad det var jobbigt. Eller ja, fram till Saga var 5-6 månader ungefär, ja, men det blir ju nyår ungefär. Jag blev så irriterad hela tiden på Tilde fast än hon bara ville väl.

Nu är det lite tvärt om, det är lättare när Tilde är hemma. Inte helt sannt kanske men ni kanske fattar. Tilde älskar att underhålla Saga och Saga älskar att  bli underhållen av Tilde. De har så kul ihop faktiskt. Leker jättefint ihop och Tilde är för det mesta snäll mot Saga. Då kan de vara inne i Tildes rum jättelänge utan att jag är med så då hjälper ju Tilde till och underlättar för mig med Saga. När Saga börjar gnälla hör man Tilde: 'Så ja, så ja, så ja, så ja. Inte va ledsen. Ta den här. Ta tåget.' och så sätter hon igång tåget så den tutar och låter.

Efter nyår fick vi ju 30 timmar på förskolan för Tilde. Det är antingen 9-15 varje dag eller också 9-16.30 månd-torsd. Först tänkte jag att jag skulle ha henne där varje dag för jag tyckte fredagen var så otroligt jobbig när hon var hemme en hel dag. Men nu när jag provat längre dagar månd-torsd några veckor har jag ändrat mig. Det är bättre att ha långa dagar så man får mer ut av dagen. Det är lättare att gå till öppna förskolan med Saga och Tilde blir hämtad vid samma tid som hennes kompisar. Och så kan vi slappa på morgnarna på fredagar eller åka till junibacken med farmor eller göra något annat skoj. Det blir ju lättare och lättare och roligare och roligare med Saga.

Fast det är ju en underbar ålder hon är i nu, Saga. Hon är så rolig när hon vaknar i sängen och är utvilad helt. Hon ställer sig upp och gunger och säger 'dadada, tatata.' Det kan hon hålla på med länge, länge.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar