torsdag 4 februari 2010

Tjäna pengar

Snön är för det mesta underbar men emellanåt kan den också vara lite (eller ganska mycket) farlig. Titta här:


Tänk om man får den här tunga snön i huvudet. Visst kan nacken knäckas då?! Och om den kommer på ett litet barn - ja då är det ju definitivt kört. Näää, det behöver inte vara det men det kan gå riktigt illa, om man har otur. Det är ju folk som har dött av att få en istapp i huvudet.


Nu syns det ju inte så bra på bilden. Men högst upp vid taket så hänger stora istappar och nere på marken precis under står ett barn och ringer på dörren. En bit ifrån står kompisen. Aj, aj, aj. Tänk om...

Utanför vår port där jag och barnen går några gånger varje dag hänger det stooora istappar.

När bilden togs har snön ramlat ner och koner sats ut.

Och ovanför våra huvuden på grannhuset där vi också går när vi ska till förskolan hänger hur mycket snö som helst. Huset tillhör också det vår bostadsförening. Vad ska man säga? Ska man göra något? Jag kände för att vara lite bitchig och faktiskt säga till. Jag hade ändå ett annat ärende jag ville prata med bostadsrästföreningens ordförande om så jag passade på.

Idag har det varit varmt och töigt. Det har droppat överallt från huset. Tilde frågade om det regnade när vi gick till förskolan idag. Man ser att snön glider allt längre och längre ner. Och när jag sedan var hemma och satt vid datorn ett slag och satt i soffan ett slag så både hörde jag och såg jag hur det åkte ner snö här och var från taken. Just det! Så det så!

Äh, vad då bitchig? Det beror ju på HUR man säger det. Man kan ju säga det på såååå många olika sätt. Nu pratade jag ju med honom i telefon och då är det ju lättare att ha nyanser i det man säger än om man bara skriver mail.

Jag var snäll med bestämd. Han sa att de kollar över husen varje dag och överväger om de ska beställa skottning eller inte. Men det är så väldigt dyrt med skottning så än så länge tyckte de inte att det behövdes. VA? Men hallå, har du tittat upp på taken? Har du lyssnat hur det droppar och dunsar ner? Nähä, men gör det då. Sa, jag inte, men jag tänkte.

Jag skulle skicka ett mail till honom med ett dokument som gällde mitt andra ärende, då passade jag på att trycka på skottningen igen. :-) Ja, det var lite bitchigt kanske. Eller snarare tjatigt och störigt. Jag hade ju redan framfört vad jag tyckte men jag var tvungen att skriva det där också.

Dessutom sa han att det var lätt snö nu när det är töväder. Så fan heller! Jag har faktiskt åkt skidor i hela mitt liv och vet när det är lätt eller tung snö. Så det så! Jag pratade med två personer på förskolan också om snön som hänger på taken ovanför ungarnas huvuden. De två sa också att det var lätt snö. Va fan! Kan de ingenting om snö eller? Här ska man behöva komma från skåne och lära stockholmarna om snötyngd.


Det roliga var att när jag kom hem från att ha hämtat Tilde på förskolan så stod de här bockarna på trotoaren som varning för snön och istappar. Då log jag för mig själv. Ni förstår!

Jag kom på en superbra idé: Jag ska starta ett företag som skottar snö från tak. Jaaaa! Jag kommer att tjäna massor av pengar. Tar en liten kurs i klättning och hur linorna och sånt fungerar, inhandla lite verktyg och grejer som man behöver. Sen är det bara att skaffa kunder med pengar. Fast jag måste ju ha någon som hjälper mig och står nere på gatan och kollar så ingen kommer där nere och får is och snö i huvudet som jag skottar ner. Erik kanske? Så får vi alla pengar själv. Om jag tar in någon annan i företaget måste jag ju dela det med den personen. Fast då måste vi ju ha barnvakt och då kanske barnvakten vill ha lite ersättning.... Vi får ju köra kvällstid, efter vårt ordinarie jobb.

Jaaaaa, det blir jättebra!

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar