torsdag 4 februari 2010

Kö till bussen

I vår lokaltidning: Mitt i finns som i alla andra tidningar en sida för insändare där läsare kan skriva in en liten snutt som publiceras. Så här stod det i vårt senaste nummer:

Sluta tränga er före i busskön

Jag irriterar mig enormt på folk som tränger sig i busskön och hur folk uppför sig i och vid busskuren. Har man något vett i huvudet så borde man förstå att man måste bete sig på ett visst sätt.

Har någon stått och väntat på bussen längre än en själv är det självklart att man ska låta den personen gå på först.

Det har ofta hänt att jag väntat längre än vissa personer, ändå går de på före, då riskerar man att mista sin sittplats och så väcks en irritation som sitter kvar länge.

Är det så lite begärt att folk ska bete sig som människor och inte som babianer.

Johan

Ja, vad ska man säga.... Hos vem ligger problemet egentligen? Men det är verkligen så här i Stockholm: man får absolut inte tränga sig i busskön för då blir man tillsagd att man ska vänta. I Malmö där jag senast åkte buss regelbundet var det djungelns lag som gällde. Ingen kö där inte. Här står alla på en fin rak linje och väntar på bussen. Och gud nåde den som ställer sig på annat ställe än sist i kön.

Herregud, kan ni inte lägga energin på något bättre. Ösla så mycket energi på att bli irriterad över att någon går före i kön. Irritationen sitter dessutom kvar länge...hm, hur mår Johan egentligen?

Och vad då babianer? När jag läste det blev jag full av skratt - stackars Johan, verkligen. När jag läste det för Erik började han asgarva. Vad är det för en människa som skriver in en sådan artikel?

Vad tycker ni? Hur gör ni när ni står och väntar på bussen? Är det bara i Stockholm det är så eller även i övriga delar av landet?

Man förstår ju inte det som ny i stan men det tog inte lång tid innan någon sa till mig att så här gör vi min sann här i stan. Jaha, vad trevlig du var då. Vaknat på fel sida?

Suck och stön.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar