måndag 28 december 2009

Får jag smaka din glass?

Jag har fått en diktafon av Erik i julklapp. Nu ska jag spela in Erik när han säger något som jag kan använda som utpressning och bevis framöver. Det blir riktigt roligt! Nä, skojar bara. Erik säger inget sånt någon gång.

Jag ska spela in Tilde när hon pratar. Hon säger ju så roliga saker hela tiden och man kommer inte ihåg allting. Även om man skriver ner det så kan man ju inte fånga betongen i skrift men det får jag med nu. Men då gäller det att hon säger något roligt när jag har diktafonen påslagen e klart. Men jag tänkte att jag kan sätta på den när vi äter och lägga på matbordet och när vi läser saga för Tilde när hon ska sova. Hon vill ju alltid läsa boken själv efter att vi har läst en gång. Det är så roligt att höra. Hon är ju så duktig.

Den var inte helt lätt att använda må jag säga. Jag har testat lite fram och tillbaka och det är tydligen väldigt stor skillnad på ljudkvaliteten när man har en extern mic på och när man inte har det. Mycket bättre ljud med extern mic. Det var lite tråkigt för då blir det svårare att ha med sig och fånga ljud i smyg.

När jag tänker på det nu så kanske det egentligen inte är så lämpligt att göra det i smyg. För Tilde gör det väl inte så mycket. Men om jag kanske säger något som man inte vill ska sparas för all evighet... Hm. Det blir bankfack på det i så fall. :-)

Till exempel satt vi och åt glass här om dagen. Varje gång vi äter glass tillsammans så ska Tilde smaka min glass 20 gånger. 'Får jag smaka din glass?' säger hon. Klart hon får det. Och så smakar hon. Men när det kommer den 20:nde gången så säger jag: 'Nä, det är min glass. Du har en egen.' När jag nu spelade in detta här om dagen så kom inte de 19 första gångerna med på inspelningen utan bara den sista där jag säger att hon inte få smaka. När Tilde sedan lyssnar på detta när hon är äldre tror hon att jag var en jättetaskig mamma som inte lät henne smaka min glass. Typ sånt. Det blir ju en lite felaktig bild av mig som mamma tycker jag. :-)

Fast jag har tänkt att redigera filerna men nu ser jag att det är något skumt med filerna för de går inte att importera i mitt program där jag tänkt redigera dem. Det är en vanlig WAV fil men ändå går det inte. Programmet säger att filtypen inte stöds eller att det är något fel på filen. Jag har testat med andra WAV-filer och det fungerar så då är det väl något fel på filen. Men hur kul är det? Va fan! Aldrig kan det fungera direkt när man köper någon pryl. Alltid ska det vara något strul som man inte förstår sig på.

Jag har också tänkt att spela in när släkt berättar om släkt så att man kan spara det enkelt och kanske skriva en bok framöver. Nä, ingen bok, det får någon annan göra. Men jag har ju så dåligt minne och då är ju detta ett bra hjälpmedel. Fast om man inte kan använda filerna i datorn.... Jo, alltså lyssna kan man göra. Föra över dem till datorn och lyssna går bra. Men jag vill ju redigera. När man spelar in Tilde tex. så är det ju en massa blaja man inte vill ha med. Jag vill bara ha de där roliga fraserna som ploppar upp ibland.

Mamma ska få berätta en gång för alla om vems morfar "morfar Kalle" är och historien med honom. Förresten så står det ju på Långholmens webbplats så där kan jag läsa själv vad jag skrivit. Minnet alltså. Och så ska Masse få berätta en massa om min morfar och mormor och .... och .... Om du vill alltså.

Hm, jag kanske kommer på hur man gör för att kunna använda filerna.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar