tisdag 17 november 2009

Lilla gumman



Tilde hann med lite lek idag på morgonen.



Till slut somnade Saga i vagnen. Jag la henne på overallen för att kunna gå iväg direkt sen utan att hon vaknade. Hon somnade redan vid 11. Tänkte att hon vaknar säkert snart igen för att jag inte ska kunna sitta i lugn och ro och äta och mysa någon stans. Men, nä, hon var snäll och sov lääänge. Synd om henne att man tycker hon är snäll när hon sover länge.... men, men, sånt är livet som bebis.

Hon vaknade faktiskt flera gånger men jag var där direkt och gungade vagnen. Och när Hilda kom kunde jag inte gunga vagnen så då trodde jag det var kört. Men när vi gick ut så somnade hon igen. Toppen. Då gick jag till biblioteket. Beställde en pajbit och en cafe latte, tog Sydsvenska Dagbladet och satte mig och myste. Eller mös?

Tittade hela tiden på vagnen och vid minsta lilla ljud gungade jag den. Men det dröjde ända till klockan 14 innan hon vaknade. Jag hann äta upp, dricka latte, läsa både sydsvenskan och DN. Såå mysigt jag hade.



Vi har börjat lyssna på låtar från Astrid Lindgrens alla sagor. På skivan vi har så är första låten en med Emil och hans snickarbo'. Men allra först skriker Emils pappa: "EEEMIIIL!!! Förgrymmade unge!" Första gångerna blev Tilde rädd, han skriker ganska högt. Det beror ju klart på vilken volym man har på stereon tänker ni men även om man har lagom volym på så blir det lite högt. Hon blir fortfarande lite rädd fast hon vill ändå höra det. Nu säger Tilde: "Grömma gången, säger Elins pappa." Inte riktigt rätt men vi förstår vad hon menar. :-)

Andra fraser jag snappat upp från Tilde är truckobil som betyder krockodil. "Det var inte så lätt att göra så." "E det brätte?" "Herre guuud." undrar just vem hon fått det ifrån...

Tröttheten slår mig i huvudet varje eftermiddag vid 16.30-17. Idag la jag mig bara ner på golvet på en kudde och Tilde "läste" en bok för mig. "Ska jag läsa den? Ska jag läsa den? Ska jag läsa den?" "Mm, gör det" svarar en trött mamma. Hon ger sig heller inte förrän man svarar. Efter fem böcker säger Tilde: "Men lilla gumman. E du trött?" Då vaknar jag till lite och ler och svarar. Så lägger hon också sig på kudden: "Jag är också trött." och stoppar tummen i munnen.

Go´ natt, nu måååste jag sova.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar