söndag 22 november 2009

Illvarm

Oj, oj, oj, stackars liten. Vi har aldrig sett Tilde så utslagen. Hon har bara haft feber en gång tidigare i sitt liv... Bara en VAB-dag på hela förskoletiden... och nu har hon 40.3 grader. Svininfluensa tänker ni. Det tänker jag också. Det kan man aldrig veta ju. Det kan lika gärna vara den vanliga influensan.

Det vi kan konstatera är i alla fall att det inte är biverkningar av sprutan vi fick i onsdags. Så hög feber får man inte av den.

Jag ringde Vårdguiden. "Har hon svårt att andas?" frågar hon. Hur ska jag veta det? Frågar man så säger hon ju alltid "ja". "Har du ont?" "Jaa" "Var har du ont?" "Jag har ont." "Har du? Var har du ont då?" "Jag har ont." "Har du ont i halsen?" "Ja, jag har ont i halsen." Jaha, då fick man veta det. Fast inte klokare än innan ändå. "Plåååsteeer, plåååsteeer, plåååsteeer" "Plåster? Var ska du ha plåster?" "På haaalseeen. Plåster på halsen."

"Har du svårt att andas?" "Ja" "Har du ont i kroppen?" "Ja" "Har du torrhosta?" "Ja" "Har du svininfluensa?" "Jaa". "Jaha då behöver vi inte åka till doktorn kanske?" "Naää"

Vårdguiden sa först att vi skulle avvakta. Hon tyckte inte hon verkade tillräckligt dålig. Hon går ju och prata med och så. Fast blir hon sämre så rekomenderade hon oss att åka in. Drick mycket. Jätteviktigt att dricka mycket, massor. Oj, hon har inte drukit något idag... Hon kan dricka vad hon vill. Vill hon inte dricka något så fungerar glass också sa hon. Glass, glass, glass, glass. Mmm, jaaa, det är gott när man har feber.

Min sista fråga var: Vad händer nu med Saga då? Vad ska vi tänka på? Hon har ju så dåligt immunförsvar. "Jasså, har ni en så liten hemma också, då tycker jag ni åker in direkt." Hoppla.

Jag ringde till Solna akuten (man ska tydligen inte åka till Astrid Lindgren av någon anledning) och fick en tid kl. 18.30 ikväll. Sköterskan som svarade var först tveksam men när hon rådfrågat en läkare fick vi en tid.

Är nog ingen fara, men det är ju bra att få komma in ändå. Jag vill att de tar prover så vi får det konstaterat att det är eller inte är svininfluensan. Med tanke på Saga. Då kan vi ligga steger före på henne kanske - förhoppningsvis.

/Titti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar